måndag, januari 10, 2011

Somewhere to live

Blev namnet på min fjärde kofta. För den här stickade jag när vi desperat letade efter ny bostad i ny stad. Och det är inte så lätt att hitta i en studentstad med bostadsbrist. Att sticka var det enda sättet för mig att hålla nerverna på en hanterbar nivå. Men det löste sig ju, och blev jättebra dessutom. Och lika så koftan.

Dessutom gjorde jag top down raglan för första gången - jag älskar det!



Mönster: Anthropologie-Inspired Capelet av Julia Allen
Garn: Igloo från Gjestal spinneri. Köpt för 20kr/härvan på en loppis, men i så gott som nyskick. Hittar ingen info om garnet på internet och det står inget om "yardage" på etiketten. Bara att det är ren nyull, 30* tvätt och rekommenderad "strikkepinne" nr 4.
Färg: Mörkbrun
Garnåtgång: Lite mindre än 300 gram
Stickor: 4.5 och 5.5
Ändringar: Gjorde bredare "knappband" (men kunde ha gjort den ännu bredare!), knäppning till ner under bysten och mycket längre än mönstret.




Jag trivs verkligen i den här koftan. Den är varm och har inte noppat sig någonting. Funderar på att virka längs med kanterna för att se om det kan få den att glipa mindre. Men ja, jag är nöjd! =)

Inga kommentarer: