torsdag, januari 19, 2012

Klädlöftet

Jag har länge funderat över det här med klädindustrin och framför allt vilken relation jag har till den. I flera år har jag gått runt med den gnagande känslan i kroppen som säger "jag har inga kläder". Men är det verkligen sant? Ibland när det går långt mellan tvättarna kan jag hitta kläder längst ned i tvättkorgen som jag glömt bort att jag hade. Innebär det att jag har så mycket mer kläder än en genomsnittlig ung kvinna i Sverige? Nej, skulle faktiskt inte tro det, och det gör det bara ännu mer oroväckande! Jag vill lära mig att vara tacksam över det jag har och ta hand om mina kläder. Det blir så lätt bara "slit och släng" och "det är bara att köpa nytt".

Dessutom har klädindustrin en nattsvart baksida med orättvisor, exploatering, förtryck, barnarbete och lidande som jag får allt svårare att blunda för. När man ser på all orättvisa i världen är det lätt att känna sig överväldigad och besegrad, finns det ens någon mening med att försöka rätta till det som är så trasigt? Men som min lärare brukar säga; för att äta en elefant måste man ta en bit i taget! Om det så är att köpa lokalproducerat, rättvisemärkt kaffe och kakao, avstå från kött, cykla eller köpa mindre kläder - vad som helst är bättre än ingenting alls!

Så, jag har satt upp ett klädlöfte för mig själv:

- Alla kläder köpas in på second hand.
- Om något ändå köps i "vanlig" butik så ska det vara ekologiskt/rättvisemärkt.

Det här kanske låter väldigt hardcore, men jag har vissa undantag så som underkläder, strumpbyxor och baslinnen (och klänning till brors bröllop!) av den enkla anledningen att det inte går att hitta på second hand eller inom min budget. Jag kommer verkligen försöka hålla det här, men det kommer att vara en utmaning. Just därför är mitt första delmål att hålla det här fram till sommaren. Men jag känner redan hur mitt behov av shopping och köpa nytt håller på att lätta, så det känns lovande!

Det innebär att det kan komma en hel del som rör detta på bloggen de närmaste månaderna. Och så även bilder på diverse second hand-köp. You have been warned!

2 kommentarer:

miastick sa...

Låter grymt! Ser fram emot att följa såna inlägg, och bli inspirerad!

Frugan sa...

Ja, det känns sjukt spännande!