söndag, februari 14, 2010

Gömda skatter

Idag var jag till biblioteket och begärde att få tillgång till deras glömda skatter ur deras minst lika bortglömda skattkammare - magasinet! Denna plats som alltid har varit fylld av mystik, redan som barn var jag förundrad. Exakt vart leder hissen? Hur ser det ut där nere? Vad finns det för mer dyrgripar?
Idag kom jag hem med 100 landskapsvantar och Gotländska stickmönster. Och åh, ÅH! Jag vill låna om dessa böcker tills jag hittar egna exemplar. Tyvärr så är ju dessa två rätt ovanliga och därmed d y r a ! Jag är beredd att rota igenom var enda second hand, loppis, antikvariat för att hitta dessa till vettigt pris.


Jag har även varit och köpt en ny vårjacka på Myrorna, så den gamla får nog gå i graven efter ca 4 år i trogen tjänst (den var mörkt militärgrön när jag köpte den och nu är den ljusgrön!). Men den nya jackan är samma gröna färg, för stora förändringar är inte bra för en har jag hört :P
Till jackan som är i kavaj-stuk ska det göras ett par vinröda Bella mittens. tänkte att jag skulle passa på nu när jag äntligen har en jacka som klarar av långa vantar!

Idag kände jag värme och vitt ljus mot mitt ansikte för första gången på vad känns som en evighet. Det droppade från taken och det står varning för ras på alla trottoarer och gathörn. Det var vår i luften. Och jag längtar.

1 kommentar:

Maria sa...

Boken 100 landskapsvantar har jag faktiskt haft turen att få tag på! En gammal släkting till min man tyckte jag behövde den, gissa om jag blev tacksam!! :)

Så då var det inte bara jag som tyckte 690 var helt galet dyrt. :P Jag trodde jag såg fel först. Inte var dom speciellt snyggt stickade heller. Det var ingen skicklig stickerska som stickat dom kan jag säga.. Jag ska hålla koll på om dom får dom där vantarna sålda. Kan ju vara kul att se om det finns någon som verkligen betalar dom där pengarna.