onsdag, januari 25, 2012

Måste bara få skryta lite

Imorgon ska jag gå på Hindermässan med mamma. Det ska bli riktigt mysigt! Jag inser bara mer och mer vilken fantastisk mamma jag har och vilken välsignelse det är.

Dessutom är min mamma marknadsknalle. Utbudet har varierat med åren, men det har alltid handlat om händernas verk och naturmaterial. Just nu är det framför allt ull som gäller, till min stora förtjusning som ni kanske förstår! Min favorit är hennes vättar i 100% ull.




De fina bilderna har Anna som driver bloggen Sagoverkstad tagit. Hon har dessutom skrivit en söt liten saga om Vätten och Igelkotten.


Några av mina bästa barndomsminnen är när jag har fått följa med mamma på marknaderna och hjälpa till. Plocka upp, ställa i ordning, prata med bordsgrannarna, känslan när man sålt något, varm choklad och kalla äggmackor. Jag älskar det, och kommer nog alltid att göra det. Så tack mamma!

Sen känner jag alltid ett stygn av sorg när jag går runt på marknader nu för tiden och det bara säljs massa massproducerat (skit). Marknadsväsendets själ drunknar mer och mer i strumpor, dammsugarmunstycken, shabby chic-prylar och t-shirtar.
Men det känns faktiskt lite som att antalet stånd med genuint hantverk har börjat gå upp igen. Så nu gäller det att åter igen få människor att förstå hantverkets värde och att vilja betala för det. Ska bli intressant att se hur det ser ut på Hindersmässan i år och kanske drar jag mitt strå till stacken för den goda sakens skull!

Inga kommentarer: