lördag, juli 31, 2010

Sommar för mig

Att gå på dass bakom flagnande dörr med hasp på.

Att sitta ute hela dagarna i finaste och bekvämaste trädgårdsmöblerna som finns.

Att äta långfil och dricka mjölk från Dalarna och beundra de fina paketen.

Att sitta gå barfota de 4 meterna ner till viken.

Att äta hallon direkt från busken.

Att leta efter glömda skatter i skåpen.

Att rosta bröd i brödrosten från 20/30-talet.

Att klaga över tapeten i vardagsrummet som alla i hemlighet älskar. (Och tavlan som jag tror att vi alla är överens om är gräslig.)

Att titta på denna klocka och alltid glömma bort att den inte fungerar.

Att höra det underbara dalmålet.

Och det bästa:
Att sitta på bryggan och se solen gå ned.

4 kommentarer:

Maria, fd novisen handarbetar sa...

Härliga bilder!! Det är skoj att se sina hemtrakter på det sätt som en besökande ser det :)
Tycker sjöutsikten ser bekant ut. Är det prästön i Insjön?
I så fall är du bara några kilometer från mig just nu :)

Frugan sa...

Tack Maria! Nej det är det inte. Vår sommarstuga ligger mycket längre neråt, precis innanför Dalarnas gräns. Så dalmålet är kanske lite uppblandat, men det kompenseras lätt upp av min inbitne farfar som vi åker och hälsar på. Det är så fint att jag knappt kan hålla mig från att fnissa. Allt låter liksom trivsammare på dalmål, eller vad säger du?

Maria, fd novisen handarbetar sa...

Då är det "rump-mas"-dialekt du hör. Skratt! Så kallas nedre delarna av Dalarna här uppe i Siljansområdet. Det är en härligt dialekt, rund och vacker i ljudet. Jag gillar också dalmål även om jag får höra att jag själv inte pratar speciellt mycket dialekt alls, men det beror nog på vem jag pratar med. :)
Södra Dalarna är fint, många små vackra sjöar!

Maria, fd novisen handarbetar sa...

Tycker garnskålen är en perfekt present från en make. :) Hihi!
Kul att du gillade den, den är verkligen toppen. Kaisa är så duktig!